Tabuk nélkül, csak pozitívan!

The Moments Of Life

The Moments Of Life

5 dolog, amire az egyetem tanít

2016. január 07. - MomentsofLife

difference-between-ged-and-online-high-school-diploma.jpg

 

Nos, azt hiszem kijelenthetem, hogy egyetemre járni jó dolog. Legalább is szerintem. Ez egyéni vélemény. De az biztos, hogy hasznos.
Általában annyit hallani az ilyen felsőoktatási intézményről, hogy mennyire nehéz, pocsék, és értelmetlen, csak egy papírt kapsz vele, ami semmit sem ér igazából, de masszív 3-5 évig „iszol és paráználkodsz ahogy a csövön kifér”.

Oké, ha nagyon akarod ezt is csinálhatod.

De én most mégis azt sorolom fel, amit én látok, hogy az egyetem mit ad neked, ha erre adod a fejed:

1, Megtanít tanulni.
És mielőtt még azt mondod hogy ja persze, de ezt csináltad középiskolában, meg általános iskolában, közlöm hogy nem arra gondolok. Nem arra gondolok, amikor megfélemlítenek, hogy következő órán dolgozatot írtok, vagy egyest kapsz és megbuksz és mehetsz kukásnak.
Itt magad miatt tanulsz meg tanulni. Mert senki nem kötelez. Ha valamit nem teljesítesz, akkor maximum halasztasz(jó, ha ezt sokáig csinálod, akkor más következményei is vannak) de mutassanak nekem egy olyan embert aki  úgy csinálta meg a képzést és annyi idő alatt (a mai rendszerben!), ahogy az elő van írva. Mondjuk úgy, hogy ez nem lehetetlen, de ritka.

A lényeg:  az egyetem lehetőségek tárházát nyújtja neked, és ebből te választod ki, hogy mit szeretnél. És ha valamit szeretnél, akkor teszel érte. Így tanít meg tanulni

 

Ha már a tanulásnál tartunk:
2, Olyan dolgokat tanít meg megcsinálni, amiről azt se tudod mi az.
Bekerülsz az egyetemre, és minden annyira új, meg csilivili, és te azt se tudod hova rohanj, mert kitárul a világ… és a tanárokat ez lássuk be, nem érdekli.
Beadandók, tdk-k és szakdolgozatok várják hogy magadtól jöjj rá mi is ez, és találd fel magad, mert adva van egy időpont amikor le kell adni.
Az egyetem meg kell tanulnod úrrá lenni ezeken a helyzeteken, és ez azért jó, mert bármikor jöhet az életedben egy lehetőség, amivel lehet, hogy csak azért nem élnél, mert nem tudod, pontosan mit is kell csinálj.  Senki nem fogja a kezed, és neked kell utána járni a dolgoknak…


3, Felelősségvállalásra ösztönöz.
Szépen hangzik, de így van. A fenti tanuláshoz kapcsolódóan,  az egész egyetem ad neked egyfajta szabadságot. Szabadságot arra, hogy elkezd te élni az életed, ha eddig nem tetted meg. Megmondják hogy mit kell csinálj ahhoz, hogy végezz az egyetemmel, de senki nem mondja meg mit csinálj, mit ne csinálj, és ennek az a következménye, hogy nem tudsz mutogatni senkire ha valamit elszúrsz.
Megtanít arra, hogy a te életedet neked kell éli, és megszervezni, mert senki nem fogja helyetted!

 

4, Munkamorált tanít.
És itt nem tanulásra gondolok.  Említettem hogy lehetőségeket nyújt az egyetem, és azt is, hogy ezeket neked kell  akarnod, és elérned. Neked kell tenned érte. Neked kell utánajárni, ha valamit szeretnél. Neked kell helyrehozni, ha valamit elrontottál. Neked kell csinálnod mindent. És ez már a nagybetűs dolgozói életnek a csírája. Mert egy munkahelyen is fel kell találnod magadat, és az elvárásoknak megfelelj, itt annyi könnyítés van, hogy talán szabadabb a választék, amiből tevékenységi kört raksz össze magadnak. De ugyan az.

Megtanít, hogy ha akarsz valamit/meg kell valamit tegyél, akkor azt el kell intézni és slussz. Nem ülhetsz a babérjaidon, mint valami anyámasszony katonája… J

 
És plusz egy: az egyetemi kollégiumok:

Ezekről hallom a legrosszabb kritikát. Rossz életkörülmény, erkölcstelen banda, buli buli hátán, pihenni nem lehet…
Az egyetemi kollégiumoknak is megvan az árnyoldaluk. Igen, néha nehéz pihenni, és a lefolyó is eldugul néha. De nem fordulhat elő ez veled életem során még bármikor?
Tegye a szívére a kezét az, aki volt egyetemen kollégista, és mondja, hogy nem tanult semmit belőle. Legalább annyit, hogy személy szerint nem társasági lény, vagy hogy rosszul érinti ha hajnal 2kor rárontanak illuminált állapotú lakótársai.
Ki merem jelenteni, hogy az egyetemi kollégium önállóságra nevel: 
Ugyanúgy mint nappal, éjszaka is ki kell állnod magadért. Meg kell tanuld, hogy hol vannak a határaid, mind fáradtság, vagy akár alkohol terén; hogy hogy tudsz kijönni havonta  x pénzből; hogy hogyan lehet együtt élni 3-6 másik emberrel egy szobában, hogy milyen a bajtársias összetartás, és hé: hogy milyen tud lenni az igaz barátság, amikor egymás minden dolgáról tudtok, és mégis imádjátok egymást.

kr_www_kepfeltoltes_hu.jpg

 

Az egyetemről sok rosszat mondanak, de ezekre gondolva és szem előtt tartva egy hihetetlen tanulságos helynek tartom, és csak bíztatni tudok mindenkit, hogy próbálja ki. Legalább egy kicsit. Mert lehet, hogy neked momentán éppen nem fog bejönni, és azt mondod, hogy hülyeség, de legalább kipróbáltad, és ennyivel is többet tudsz.
És az islehet, hogy beleszeretsz, magával ragad, és életed legszebb éveit fogod ennek köszönni. 

Szerintem mindenképpen megéri kipróbálni :)

A bejegyzés trackback címe:

https://themomentsoflife.blog.hu/api/trackback/id/tr498249396

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kék Hajnal 2016.01.09. 11:26:04

Teljesen egyetértek a fent leírtakkal.
És még kiegészíteném pár dologgal:
a tanulást illetően a mennyiség sem ugyanaz, mint az általánosban vagy középiskolában. Míg utóbbiakban évekig elég volt csak odafigyelnem órán, és nem kellett még rátanulnom, vagy maximum egy-egy nagydolgozatra elég volt 4-6 órát tanulnom, addig az egyetemen nem ez van, hanem napok, hetek tanulása -- amit te osztasz be, ahogy írtad. Ez tényleg nagy felelősség.
(És míg egyetem előtt soha nem volt négyesnél rosszabb jegyem, addig egyetemen volt minden fajta, és ha néha valami kettes lett, azt sem bántam, a lényeg, hogy megvolt. Teljesen más kategória, más volumen.)

A 2. ponthoz kapcsolódóan nekem még az volt a jó lecke, hogy az ügyintézésre mennyire oda kellett figyelni: ahol én tanultam, ott sajnos többször változtak a követelmények, pl. kötelező kreditpontokat illetően, olyan is volt, hogy akár félév közben, és ha valaki nem követte figyelemmel ezeket, akár nem kérdezett rá többször, akkor az is előfordulhatott, hogy bukott egy félévet.
Ehhez képest a esszéírás megtanulása piskóta volt. :P
Nagyon megtanított az önállóságra tényleg :)

Még annyit fűznék hozzá, hogy életem második munkahelye egy olyan multicég volt, ahol csak az volt a lényeg, hogy valaki tudjon nyelveket -- és legyen diplomája. Ugyanis a konkrét munkavégzés előtt egy több hónapos tanfolyam keretében tanítottak be minket munkára, és nagyon szigorú vizsga volt a végén.
És még az interjún is elmondták hogy nekik az számít, hogy valaki tudjon tanulni, és a diploma bizonyíték erre.

Egyébként hozzá kell tennem, hogy a tanfolyamon esélyt adtak pár olyan embernek is, akinek nem volt diplomája.
A mi csoportunkban egy ilyen srác volt, és lehet, hogy a szellemi képessége meg lett volna hozzá, de a morálja nem: szinte sose figyelt, látványosan unatkozott, mikor magunkra lettünk hagyva, hogy feldolgozzuk az anyagot, akkor meg csak videojátékozott. Gondolom, nem okozok nagy meglepetést azzal, ha elmondom, hogy egyedül neki nem sikerült a tanfolyam végén a vizsga.

Szerintem az egyetem az első , beszoktató lépés a felelősségteljes, felnőtt élet felé.

És kolis ugyan nem voltam, de pár hónapot voltam külföldön ösztöndíjjal, ahol egyedül laktam albérletben, és az is nagyon jó lecke volt, megtanulni beosztani a pénzt, és először menedzselni egyedül egy háztartást.

lezlidzsi84 2016.01.09. 11:49:09

A kollégium hasznához egy személyes - és így persze szubjektív tapasztalatomat - tenném hozzá. Az egykori kollégiumi társaságom az akikben megbízhatok, akik nem csesznek át, akik betartják a szavukat, sőt még egy seggrészeg este után is emlékeznek rá, ha ígértek valamit :) Ők az igazán hasznos "kapcsolatok". A gond az, hogy a "kívülállók" csak annyit látnak sokszor, hogy egy részeg csürhe összetart, pedig éppenhogy arról van szó, hogy akivel együtt éltél 4-5 évig, és rászolgált a bizalomra, arra könnyebben bízol dolgokat - és általában nem is él vele vissza.

Ezen felül a kllégiumban láttunk bele abba, milyen is valójában a "politika", hogyan lehet jó és rossz célok érdekében felhasználni...Pl. hogy hogy lehet lenyomni a magukat és kiváltságaikat bebetonozni kívánó HÖK-ösöket :D

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.01.09. 12:05:27

1. "mutassanak nekem egy olyan embert aki úgy csinálta meg a képzést és annyi idő alatt"
Én mindegyik diplomámat az előírt idő alatt csináltam meg, néha még extra tárgyakat is hallgattam, közben pedig dolgoztam, hogy legyen pénzem.

2. "Felelősségvállalásra ösztönöz."
Na itt bukik ki, hogy a többség nem vállalja a felelősséget a tetteiért huszonévesen sem...

4. "Neked kell utánajárni, ha valamit szeretnél."
A mai diákok többsége képtelen bárminek utánajárni, megnyitni az egyetemi honlapot, elolvasni a szabályzatokat, bemenni a tanulmányi osztályra. Inkább megkérdezik a legszimpatikusabb tanárt vagy az anyukájukat...

5. A kollégiumok együttélésre tanítanak, hiszen sokan ilyenkor szakadnak ki először otthonról. Egyébként sokan szidják a kollégiumokat, de mégis ott lógnak rendszeresen a helyben lakók vagy az albérletesek is, hiszen ott lehet a tanulást segítő információkhoz is jutni a bulizás mellett...

Csibefogó · http://www.isitchristmas.com/ 2016.01.09. 13:33:56

Árnyaljuk a képet és legyünk igazságosak.
Két diplomán túl azt mondom, hogy az egyetem max. a diákok 40%-ának való, viszont vannak olyan ágak, ahol vitathatatlan a létjogosultsága (orvosi és jogi pálya), minden más elég véleményes. Nekem ne mondja senki, hogy egy info főiskolán valamit is adnak a gyereknek, amikor ő már a tízévesen is kocka volt (azaz a diákok 90%-ának). Volt elsőben egy olyan tanárunk, aki Neumann Jánosról és kettes számrendszerről papolt egy féléven át, a haszna pedig az volt, hogy azóta tudok például írásban is gyököt vonni – ó milyen hasznos tudás. Ennek a lónak a másik fele, hogy az első állásinterjúmon elém dobtak egy laptopot, néztem a kódot és kérdezték, hogy mit ír ki a konzolra az alkalmazás egy F6 lenyomása után. Ja, és ott helyben rögtön megmondták, hogy felvettek.
A másik tapasztalat, hogy egy gazdasági egyetemen én államvizsgáig a tantárgyak neveit is elfelejtettem, nehogy a mögötte rejlő tudást. A Corvinus közgazdász képzését mindenki isteníti, de én az elméletek habosításán túl semmi olyan dolgot nem tanultam, ami miatt visszasírnám azt az öt évet. 4 év matek ott is, Taylor-sor, inflexiós pont, harmadik deriválás, amikor az ember gyakorlatilag a másodfokú egyenlet megoldó képletével sem találkozik az érettségi után. Tömegtermelés, nulla gyakorlat(!), öreg tanárok, viszont patinás épület, jó büfével.
Végül a cikk eléggé ferdít, mert pár mondatot kicserélve erre a vázra simán rá lehetne húzni azt, hogy mit adott nekem a profi jégkorongozás, de akár az új-zélandi önkéntes munka öt évének a tanulságait is meg lehetne ez alapján írni.

Szarazinda 2016.01.09. 14:10:49

@Csibefogó: Egyetértek. A koleszos dolgot leszámítva szerintem az összes többi olyan, ami egyszerűen a felnőtt léttel jár, és amit nagyjából mindenki megtanul, az is, aki középiskola után lép ki az életbe, kezd el dolgozni, családot alapítani, ügyintézni, szóval felnőttként élni. Az egyetem inkább olyan dolgokra tanítson, ami a színvonalas, korszerű tudással függnek össze, na és ebben azért vannak hiányosságok Magyarországon. Nem mondom, hogy semmit nem tanultam ezekben az intézményekben, van, amelyikben többet, vannak, amelyekben kevesebbet, de az összbenyomásom három diploma után az, hogy azért itt összességében komoly bajok vannak. Azóta pedig látom is, hogy a magyar felsőoktatási intézményekből kikerültek jóval alacsonyabb szintű tudással és "soft skillekkel" rendelkeznek, mint a külföldiekből (magyarok és nem-magyarok egyaránt).

Bicepsz Elek77 2016.01.09. 15:00:22

Szerintem elegge sablonos az itt felsorolt lista. Egyetem es egyetem kozott ma oriasiak a kulonbsegek!!! Vannak jo szakmakat ado egyetemek, ahol adnak a dolgokra(pl. karrierepitesi tanacsokat stb stb), meg vannak diplomagyar-melegedok, akik penzert funek-fanak diplomakat osztogatnak. Persze erre van igeny, mert most divat Magyarorszagon(az angolszasz vilagban nem!!)diplomasokat alkalmazni mindenhol igy kell a papir. Orbanek jol csinaltak,hogy elkezdtek szukitenia helyek szamat. Akinek nem tetszik el lehet menni kulfoldre is tanulni(meg jobban is jarnak vele).
Sajnos 1990 ota iparosodott az oktatas ed a szinvonal a beke s.gge alatt van.
1, Jo lenne ha mar a kozepiskola is az onallobb eletre tanitana.
2, Az egyetemnek semmi koze sincs igazan a munka vilagahoz(parcszakot leszamitva)
3, Egyes szakok semmire nem jok csak handabandazasra
4, Egy rakat amerikai milliomos otthagyta az egyetemet,ahol tanult rs igy lett milliomossa!!

pukancs 2016.01.10. 10:33:24

@Csibefogó: Dettó ugyan ez az érzés

sok elmélet, de az is csak a klasszik régi
használhatatlan tudás, technológia 10-20 évre lemaradva. 10-20 éves segédeszközök.
dos-os C-t tanítgatnak meg fájl kezelést Közben meg más már a Facebookot írkálta 10 évvel ezelőtt.

Begyepesedett tanárok...60-70-80éves nyuggerek akik már oktatni se tudnak.(akik lehet hogy 30-40 évvel ezelőtt a szakma csúcsa voltak de a technológia kurva gyorsan változik)
Nekem óriási csalódás volt a villamosmérnöki..pedig hogy istenítették azt a fősulit.
Hát kurva gyenge.

Kollégiumra esélyem se volt...napi 2x2 órát utazhattam mert szüleim nem tudtak csalni a közel minimálbéres fizetéseikkel...nem úgy a gazdag vállalkozók porontyai.
(volt olyan akinek saját lakása volt vidéken..nem volt fizetése, de a koliba felvették és saját kocsival parkolt(nem lada) a koli előtt.

az a vicces hogy hallom vissza az újonnan ott végzetteket...hát semmi nem változott..
vicc

MomentsofLife 2016.01.11. 11:12:49

Egyetem és egyetem között tényleg van különbség. Ez igaz. Módosítanám hogy ezen kívü szak és szak között is hatalmas különbségek vannak.
Azért általánosan fogalmaztam, mert nem arra akarom kihegyezni, hogy én bölcsész karon mit tapasztaltam, illetve a tapasztalataimból is a hasznosra igyekeztem rávlágítani.
Vannak hibák. Mindehol vannak hibák. Az oktatásban, a munka világában, mindenhol, és fontos észre vegyük ezeket.
De még fontosabbnak tartom, hogy a jó dolgokat is meglássuk, momentán azt, hogy az egyetem igenis tud adni értékes dolgokat is. Olyan tapasztalatot, amit más nem.
És persze az is igaz, hogy nem mindenkinek való ez az élet, de mivel papír kell...

Azt hiszem valahol minden kommenteővel egyet tudok érteni, és köszönöm hogy véleményeztétek :)
süti beállítások módosítása